Stopp sammenligningen av kvinne- og herrefotball!

Kvinnefotballen i Norge er en av de få idrettene som oftest får negative kommentarer fra det norske publikum. "Det går så tregt", "De klarer jo hverken å ta imot ballen eller sende en ordentlig pasning videre", "Det er så mange keepertabber i kvinnefotball, det er egentlig den eneste grunnen til at det er morsomt å se på" og "De tapte 6-0 mot et G17 lag liksom.." osv. Dette er bare et lite utdrag av hva som blir sagt om norsk kvinnefotball.

Sammenligner man det med herrefotballen? JA!


Et norsk landslag som kvalifisere seg til internasjonale turneringer! Foto: Støtt Norsk Kvinnefotball

 

I Norge så er dette den eneste idretten som sammenlignes med en idrett i det motsatte kjønn. Hadde kvinnelandslaget i håndball slått herrelandslaget? Nei. Kan Marit Bjørgen slå Petter Northug på 10km? Tvilsomt. Hvorfor sammenligner vi da herre- og kvinnefotball?

Se heller på hvem som faktisk klarer å kvalifisere seg til mesterskap i fotball. Jentene har klart å kvalifisere seg til VM og EM hvert eneste år siden det ble innført på damesiden. Når var herrene sist i et mesterskap? De kvalifiserte seg til EM i 2000, men røk ut etter gruppespillet. Damelandslaget tok senest i 2013 et sølv under EM i Sverige. Hvorfor da ikke gi jentene mer creds for det de driver med og alt arbeidet de legger ned? De legger ned like mye tid på fotballen som herrespillerne gjør, men studerer eller jobber ved siden. Det sier mye om lidenskapen som jentene har for fotballen.  

Tyskland sin åpningskamp i årets VM endte 10-0, og ja en kan kanskje si; Hva gjør Elfenbenskysten i et VM når de taper så mye? Skal man begynne sånn så tapte jo faktisk Brasil 7-1 for Tyskland under fjorårets VM, OG det var i semifinalen! 

FIFA har i år valgt å øke fra 16 til 24 deltakende lag i årets utgave av VM. Dette gjør jo at det er lettere å kvalifisere seg til VM ja, men det kan også hjelpe de respektive landslagene å få internasjonal erfaring. Da får de målt seg med de beste lagene i verden, ta med seg den erfaringen og klare å gjøre det bedre i neste mesterskap. Ikke noen dum idé for å få flere lag med i verdenstoppen i kvinnefotballen.

Har nordmenn glemt hvor stort det er å klare å kvalifisere seg til et mesterskap?

Selvsagt har dette blitt bedre med årene, men det finnes fortsatt for mange som fortsatt skal sammenligne en idrett som utføres av to forskjellige kjønn med to vidt forskjellige utgangspunkt?

En som burde få oppmerksomhet for uttalelsen sin, etter at en herremann i det Italienske fotballforbundet kom med nedlatende kommentarer om kvinnefotball og kvinner generelt, er Francesco Totti. Vi innen kvinnefotball håper både flere fotballspillere og andre som ikke har noen tilknytning til idretten kan tenke mer som han.

Her er hans uttalelse;

"Sport belongs to everyone: men, women, children and especially to people with disabilities. Football is the motor of sport in Italy and the respect given to women´s football has to be the exact same that is given to men. We are all a part of the same familiy, the familiy that is the best sport in the world."

18 kommentarer

Elijah

21.06.2015 kl.21:01

Jeg er helt enig. Er totalt meningsløst og sammenligne kvinnefoball og herrefotball.

Bjørn B

21.06.2015 kl.21:21

Enig og jeg liker at norske lag hevder seg internasjonalt derfor ser jeg på de kvinnelige norske landslagene i håndball og fotball. Herrelagene er jo bedrøvelig dårlige.

Espen

21.06.2015 kl.21:26

Helt enig at det er tåpelig å sammenligne Herrer og Kvinner pga fysiske forutsetninger. Men jeg mener at det er antallet utøvere som gjør den store forskjellen. uten å ha talla for aktive utøvere av kvinner og menn så er det tydelig at med et større antall utøvere (menn) så er det enklere å få frem et godt landslag (godt er et relativt begrep :). Det blir som å sammenligne Norges herrelandslag med Tyskland for eksempel. Jo flere utøvere jo flere gode spillere. Se på håndballen kvinnelandslaget er teknisk og spillemessig vel så gode som herrene. Men gutta ville vinne på fysikken. Men her er det flere kvinner som er aktive (tror jeg) og dermed har vi flere gode spillere enn blant gutta.

Mats

21.06.2015 kl.22:41

"Se heller på hvem som faktisk klarer å kvalifisere seg til mesterskap i fotball. Jentene har klart å kvalifisere seg til VM og EM hvert eneste år siden det ble innført på damesiden. Når var herrene sist i et mesterskap? De kvalifiserte seg til EM i 2000."

Her sammenlikner du.

Enig med Espen. Flere utøvere gir bedre lag,men også stor konkurranse. Noe som er grunnen til at Tysklands herrelandslag aldri vil vinne seks EM på rad, som damene har gjort.

Maria

21.06.2015 kl.23:17

Hei Mats: Ja jeg vet jeg sammenligner her. Samtidig så sammenligner jeg ikke selve spillet: fart, teknikk og styrke, men heller hva de norske jentene har klart å oppnå kontra herrene.

Jeg er enig i det at flere utøvere gir bedre lag, men samtidig må du se på hvor stort frafall det er på jentene siden i alderen rundt 14-15 år. Mange jenter spiller fotball frem til denne alderen, men gir seg på dette tidspunktet. Det kommer enten av at satsningen blir for stor på et for tidlig stadie og at de ikke ønsker å være en del av dette, at de må flytte for å kunne drive med mer satsning på fotballen og ikke ønsker dette eller at de føler det er andre ting de ønsker å drive med. Så det at jentene klarer å få frem gode spillere og et godt lag samtidig klarer å kvalifisere seg til mesterskap på mesterskap er ganske så imponerende.

Stian

21.06.2015 kl.23:19

" Når var herrene sist i et mesterskap? De kvalifiserte seg til EM i 2000, men røk ut etter gruppespillet. Damelandslaget tok senest i 2013 et sølv under EM i Sverige"

Sammenligner du også kvinne og herrefotball? JA ;)

Maria

21.06.2015 kl.23:20

Stian: Les hva jeg har svart på dette tidligere.

Jonas

22.06.2015 kl.06:25

Nå er vel frafall et stort problem både på kvinne- og herresiden.

For øvrig enig i at det blir helt feil å sammenligne kvinne- og herrefotball på den måten mange gjør. Derimot er det helt legitimt å synes at underholdningsverdien i damefotballen generelt er en del lavere enn i herrefotballen, en naturlig konsekvens av at det går treigere o.l. Håndball er en hurtigere idrett på en mye mindre bane, og man bruker hendene. Disse er det lettere å kontrollere en ball med. Selv om det også i håndballen ikke går like raskt med damene som med herrene, så vil det fortsatt gå fort, noe som ikke alltid er tilfellet i fotball.

Hvorfor går damene alltid kortere distanser enn menn i langrenn? I enkelte idretter vil muligens ulike konkurranserammer jevne ut underholdnigsmessige forskjeller, og hvem vet, kanskje ville det også hjulpet i fotballen, eksempelvis med mindre baner og/eller mindre baller. Jeg sitter dessverre ikke med svarene.

Jack

22.06.2015 kl.08:53

Synes også det blir merkelig at du viser til hva kvinnene har oppnådd kontra hva mennene har oppnådd all den tid det er ekstreme forskjeller i konkurransen. På herresiden er fotball enorm i de fleste land, mens på kvinnesiden kan man vel trygt si både deltakelsen og konkurransen er sterkt varierende. Man kan jo sammenligne med nisjesporter, der få land konkurrerer og sjansen for å vinne noe blir desto større for de som deltar.

Stian

22.06.2015 kl.10:05

"Hei Mats: Ja jeg vet jeg sammenligner her. Samtidig så sammenligner jeg ikke selve spillet: fart, teknikk og styrke, men heller hva de norske jentene har klart å oppnå kontra herrene. "

Ja, "de" (hvem enn de er) sammenligner aspekter som favoriserer menn (fart, teknikk styrke), mens du sammenligner aspekter som favoriserer kvinner (prestasjoner i sine respektive mesterskap). Ser ut som dere er like flinke til å sammenligne fra mitt ståsted :)

John

22.06.2015 kl.12:31

Det er jo kvinner selv (i form av feminister) som krever at kvinnefotball skal vurderes på lik linje som herrefotball.

Er helt enig i at kvinnefotball ikke kan vurderes på lik linje som herrefotball, og da får dere kvinner også akseptere at kvinnefotball aldri kommer til å bli like populært som herrefotball.

Coooys

22.06.2015 kl.13:38

Litt funny at du faktisk sammenligner herre og kvinnefotball i denne artikkelen da :D

Petter

22.06.2015 kl.14:38

Helt enig i at kvinne- og herrefotball ikke kan sammenlignes. Det er to forskjellige idretter i ulike utviklingsstadium. Men da bør også kvinnefotballens fremste forsvarere slutte å syte over forksjellene. Enten det dreier seg om publikumstall, pressedekning og ikke minst økonomien i kvinnefotball. Det høres urettferdig ut når kvinner, selv i eliteserien, spiller for knapper og glansbilder. Men foreløpig genererer ikke kvinnefotball inntekter til noe annet. Faktisk er toppsatsingen på kvinnene avhengig av overføringer fra herrenes inntekter. Det er for såvidt greit nok. Og en dag vil ganske sikkert kvinnefotballen stå på egne bein. Lykke til mot England i kveld!

Joakim

22.06.2015 kl.14:57

Den største grunnen til at jeg ikke fatter kjempeinteresse for damelandslaget, selv om de deltar i mesterskap er av flere grunner. Blant de grunnene er at jeg synes underholdningsverdien er lavere i damefotball enn herrefotball. På samme måte som jeg synes underholdningsverdien er mye større i Premier League enn i den norsk tippeligaen. Denne underholdningsverdien tror jeg kunne blitt større om banen for kvinner hadde blitt litt mindre,slik at det hadde gått fortere. En annen grunn til at man sammenlikner dame- og herrefotball i større grad enn i andre idretter som f.eks langrenn og håndball, er fordi i de to respektive idrettene er det mer eller mindre kun de fysiske forutsetningene som skiller de beste mennene fra de beste kvinnene. Mens forskjellen mellom dame- og herrefotball bunner i mer enn det, som f.eks teknikk, dribleferdigheter, basisfersigheter osv. Grunnen til dette er fordi selv om det er mange unge jenter i f.eks Norge som spiller fotball, har de en kultur på at man kun møter opp på de organiserte treningene, men ikke møter opp på "løkka" med kompisene i flere timer om dagen som guttene. Kvinnefotballen må se seg selv i speile, og spørre seg selv om de i stor nok grad oppmuntrer at jentene legger ned timer med egentrening ved siden av fotballtreningene. Dette må i mine øyne til, for at de skal få den respekten og interessen de så sårt ønsker

alex Wøien

22.06.2015 kl.15:27

"De legger ned like mye tid på fotballen som herrespillerne gjør, men studerer eller jobber ved siden. Det sier mye om lidenskapen som jentene har for fotballen."

Dette er jo direkte feil, det finnes utallige eksempler på at norske mannlige fotballspillere også studerer ved siden av. Og ja selvfølgelig blir de sammenlignet, og nivåforskjellen er så stor at folk vil påpeke det.

Arne Johansen

22.06.2015 kl.16:07

Til opplysning så sammenlikner jeg hele tiden dame og herrehåndball. I all hovedsak fordi damer som regel synes damehåndball er såååå mye bedre enn herrehåndball, hvorfor? Jo herrehåndball går så fort.......

22.06.2015 kl.16:09

Ja, med tanke på hva kvinnefotball har prestert, syntes jeg det er dårlig gjort og samenligne dem med norsk herrefotball som ikke ligner "GRISEN"

Leiv

22.06.2015 kl.16:53

Jeg vil tro at det nesten ikke finnes noen idrett der forskjellen mellom nivået for menn og kvinner er større enn i fotball.I for eks. friidrett er forskjellen mye mindre. La for eks Norges beste sprintere i alderen 19-20 år løpe 4x100m mot Jamaica's kvinnelandslag. Guttene/mennene vil tape klart. Så kan du la G14-15 i fra Spania spille mot det norske kvinnelandslaget i fotball. Jentene ville tape klart. Litt av grunnen til dette er jo at kvinnefotball er en relativ ung idrett, så vi får se om 20-30 år om de har nærmet seg nivået i herrefotballen.

Skriv en ny kommentar

hits